zaterdag 25 februari 2012

PECH EN GELUK

Gisteren kwam iemand van de Harting Bank langs voor de jaarlijkse controle van mijn hulpmiddelen (rolstoel en handbike) Wat mijn rolstoel betreft: Daar moest een nieuw zitkussen in (dat mag ook wel als je er al drie jaar hele dagen op zit) Ook moest de ring waar Zoogle's riem aan vast zit verstevigd worden. Verder zag de rolstoel er nog goed uit.

Toen was mijn handbike aan de beurt. Ik had van de fietsenmaker al gehoord dat er een bout vervangen moest worden. Daar was hij achtergekomen bij het plakken van de band in het weekend. Dat  van die bout vertelde ik dus ook aan diegene van de Harting Bank. Het was een essentiële bout, dus hij zou meteen iemand sturen om hem te laten vervangen. Hij was er alleen maar om alles te controleren.

Een kwartiertje later kwam er een monteur. Die bout was snel vervangen, maar.............wat zag zijn geschoolde oog. Er zat een scheur in de vork/frame. Volgens hem stond daardoor het wiel ook niet meer in een lijn met het frame. Voor de zekerheid liet hij via zijn mobiele telefoon nog even een foto sturen van een intacte handbike, zodat hij beter kon vergelijken. En helaas, hij had gelijk. Het frame was gescheurd. Hij vroeg nog of ik niets gemerkt had. Nee, eigenlijk niet! Mijn handbike is al bijna zeven jaar oud, dus dan kun je niet meer verwachten dat alles nog zo soepeltjes loopt.

Het was te gevaarlijk nog te rijden met m'n handbike. Het frame kon nog een half jaar meegaan, maar kon ook morgen in tweeën breken. En dan waren de gevolgen niet te overzien. Dus m'n handbike werd meegenomen. Er zou van een andere afgekeurde handbike het frame afgehaald en op de mijne overgezet worden, zodat ik toch een tijdje vooruit kon. Mijn bike zou worden afgekeurd en er zou een nieuwe besteld worden in natura of via PGB. Allemaal leuk en aardig maar wat nu??? Voordat ik mijn gerepareerde bike terug heb, dat duurt wel een paar daagjes en dan ook nog een weekend ertussen.

Zonder handbike ben ik buiten niet mobiel, dus:
*niet zelfstandig Zoogle uitlaten
*niet zelfstandig boodschappen doen
*niet zelfstandig naar je werk kunnen (Mijn pas verworven vrijheid)
Toch wel een "klein" rampje. Veel geregel veel gedoe, maar ondanks dat zorg ik er wel voor dat ik niet verhonger en Zoogle niet "ontploft" omdat hij zijn behoefte niet kan doen.

Fijn dat er vrienden en kennissen zijn die je in zo'n geval uit de brand helpen en taxi's die je naar je werk kunnen brengen.

Een van de uitlaathulpen samen met Zoogle in park/losloopveld.
 Dankjewel Saskia

Gisterenavond bedacht ik me, dat het toch ook wel een geluk was, dat mijn handbike NU kapot was gegaan. Stel je nou toch voor dat het een paar maanden later was gebeurd, dan had ik de rolstoel4daagse en mijn vakantie wel op mijn buik kunnen schrijven. De 4daagse is eind juli en mijn vakantie begin augustus.

Hoop toch, dat ik voor die tijd een nieuwe handbike heb of dat mijn gerepareerde het nog zo lang uithoud.
Ben van plan om een handbike via PGB aan te vragen. Dat betekent (voor diegenen die het niet weten) dat je geld krijgt van de gemeente waarvoor je dan zelf kunt gaan shoppen en dus die handbike kunt kiezen die je graag wilt. Vaak betaalt de gemeente dat geld, wat ze anders hadden uitgegeven aan die handbike die zij voor jou goed achten.

Met een PGB kun je dus zelf shoppen en dat kiezen wat je graag zou willen hebben. Kost de door jou gekozen handbike meer dan het geld wat je gemeente hebt gekregen, dan moet je bijbetalen. Maar je hebt wel dat wat je wilt. Ook moet je zelf zorgdragen voor het onderhoud van, in dit geval je handbike. Da's minder, maar daar is ook vast wel een mouw aan te passen.

De handbike die ik nou heb, voldoet eigenlijk niet aan dat wat ik ermee doe. Heb uitgerekend dat ik er gemiddeld 2500 km p/j mee rijd. Wil daarom graag een betere/snellere/efficiëntere.

Wat denken jullie van de Roam Racer Voor diegenen die nu denken "Arme Zoogle" Je kunt er ook langzaam mee biken hoor en.............. ik heb ook nog m'n hondenkar.

8 opmerkingen:

  1. Wat fijn voor je dat Saskia je uit de nood kon helpen

    Ik hoop voor jou dat alles gauw weer normaal verloopt zodat je weer zelfstandig bent

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die Roam Racer ziet er wel blits uit :D (voor zover ik er verstand van heb...

    En ach, zonder een eigen hond, heb ik mijn handen vrij om er eens met een andere hond op uit te trekken, nog gezellig ook ;-)

    Hopelijk duurt het niet te lang en anders geef maar een gil als er weer even eentje uitgelaten moet worden,

    Sas :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad pech met je handbike maar een geluk bij de nieuwe uitlaatservice ;-)

    Ik heb een 24-Challenger handbike. Nu kan hem helaas niet meer gebruiken maar ik vind het een hele fijne, lichte en snelle handbike. Geen ervaring met de Roam handbike.
    Hopelijk krijg je snel een nieuwe handbike en kan je daar de rolstoel 4 daagse mee fietsen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoogle met een roze riem! Dat moet de invloed van Saskia zijn!

    Kun je helemaal niets buiten de deur, met je rolstoel? Lastig!

    Nou ik zie je morgen, en dan kletsen we wel lekker verder.

    Klinkt wel heftig, de roam racer! Ik ik dan nog wel met je wandelen ;-)

    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nou, die roamracer ziet er stoer uit, ik zou er meteen alle opties bijdoen, ahum, wat een prijzen zeg...

    groetjes uut Dinxperlo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Linda, Kess en Canna26-02-2012, 09:11

      Ha Rienke, mooi! Maar ik vraag me af of ie geschikt is voor dagelijks gebruik gezien het dunne voorwiel (kwetsbaarder). Heb je al eens op de website van www.doubleperformance.nl gekeken? Er zijn zoveel mogelijkheden en ehm als ik jou was zou ik toch proberen om de handbike in Natura te krijgen. Ik heb mijn handbike ook met PGB maar gebruik hem veeeeel minder dan jij. PGB is maar 70% vergoeding terwijl natura altijd 100% is. Ook dan moeten ze een voor jou geschikte handbike verstrekken namelijk. Onderhoud zat bij mij in het PGB vooor 4 jaar dat heb ik bij de aanschaf gedaan omdat het anders niet uit kwam. Laat je goed voorlichten en informeren hoor! Bijvoorbeeld het www.juridischsteunpunt.nl kan je hier bij helpen. Fijne dag vandaag!

      Verwijderen
    2. Bedankt voor al je tips! Zal er mijn voordeel mee doen! Goede Zondag en een fijne week!

      Verwijderen
  6. Beste Rienke,

    Volgens mij moet de gemeente de handbiker vergoeden, die aansluit bij jou leefpatroon. Als jij kan aantonen dat een standaard biker jou beperkt en via de WMO winkel je dit niet voor elkaar krijgt, dan is het raadzaam om naar het spreekuur van Wethouder Otwin van Dijk te gaan. Hij zal in ieder geval niet verbaasd zijn als jij je daar meldt.
    Emiel Koestal

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je op onze blog reageert. Altijd leuk om te lezen, altijd leuk om feedback te krijgen.