zondag 1 april 2012

EN NOG EEN KEER!

Het loopt weer eens de spuigaten uit, bij mij in de flat. Alhoewel de meeste bewoners zich aan de regels houden voor wat betreft een hulphond, zijn er enkelen, die het maar niet begrijpen.

Met woorden als: Hij heeft zijn tuigje toch nu niet aan dus...........
Ik mag toch wel, die ene keer kan toch geen kwaad.
Ik aai toch niet, dus ik houd me toch aan de regels.
Ach wat zielig voor Zoogle,hij mag ook niks
Hij vraagt er toch zelf om, dus...........

Ik, als Zoogle's vrouwtje, heb er heel vaak wat van gezegd, maar het is alsof mensen het niet willen horen. En na zo vaak de "boevrouw" te hebben uitgehangen, moet ik zeggen dat ik er langzamerhand een beetje murw van werd en soms voor de "lieve vrede" Zoogle wel eens liet aaien. Ik merkte dat ik steeds vaker geen zin meer had er wat van te zeggen. Zo zeer had ik de buik ervan vol.

Maar vannacht wakkerde mijn strijdlust weer aan, die strijdlust resulteerde in onderstaande brief, die nu beneden bij de ingang op het prikbord hangt. Ieders oog valt er zo op. Mocht het toch nog een keer gebeuren, dan kan ik daar naar refereren.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat ik de eerste alinea wat harder heb aangezet dan de werkelijkheid. Zoogle werkt nog steeds vol overgave! Toch hoop ik hiermee diegenen die het aangaat wakker te schudden en tot gedragsverandering te bewegen.

Hij is nog steeds beleefd, maar wel duidelijk!


GRAAG UW ALLER MEDEWERKING




In overleg met mijn trainer van Hulphond Nederland, heb ik besloten de regels omtrent een hulphond (Zoogle) weer wat strenger te handhaven. Dit omdat ik merk dat Zoogle minder goed werkt. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Gaat Zoogle heel slecht werken. (dit is nu nog niet het geval), dan bestaat de kans dat Zoogle niet meer bij mij kan blijven.

* AAI ZOOGLE NIET
*GEEF ZOOGLE GEEN AANDACHT (denk daarbij aan aanspreken, je handen naar hem uitsteken enz.)
  (NEGEER HEM GEWOON)
Deze regels gelden OOK als Zoogle GEEN hulphondentuig draagt!

Ik ben me ervan bewust, dat dit niet makkelijk is. Idereen wil graag een hond aaien en iedere hond wil graag geaaid worden, ook Zoogle.

Maar een aai of een vriendelijk woord (aandacht) zijn een beloning voor een hond.  Krijgt hij beloningen terwijl hij er niet voor heeft gewerkt , dan gaat Zoogle voor mij minder goed zijn best doen. Want wat is er fijner dan een beloning krijgen zonder er iets voor te doen!!

Zoogle is een hond die moet werken. Doet hij zijn werk goed, krijgt hij van MIJ zijn beloning in de vorm van een knuffel, een brokje, een aai of een vriendelijk woord. Ook wordt Zoogle natuurlijk in zijn vrije tijd door MIJ geknuffeld, want ook een hulphond kan door zijn baas/vrouwtje niet genoeg geknuffeld worden.

Deze strengere handhaving van de regels, zal voor Zoogle ook een grote verandering zijn. De eerste paar weken zal Zoogle proberen door springen of andere trucken uit zijn truckendoos uw aandacht te krijgen. (Hij moet het weer afleren en daar gaat tijd in zitten)

Ik wil u desalniettemin vragen standvastig te blijven en niet in te gaan op Zoogle’s avances.

U zou er mij, maar ook zeker Zoogle een groot plezier mee doen.

Alvast bedankt voor uw medewerking!

Via Saskia kwam ik er achter, dat er ook tekstlabels bestaan met de tekst "NIET AFLEIDEN A.U.B." Dat dekt de lading beter dan: "NIET AAIEN A.U.B.," vind ik. Dus binnenkort prijkt eerstgenoemde tekst op Zoogle's tuig

10 opmerkingen:

  1. Ik hoop voor je dat mensen mee gaan werken. Succes! Groetjes Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Ik hoop het ook. Fijn je gisteren weer gehoord te hebben. Ga zo door!!!

      Verwijderen
  2. Linda, Kess en Canna01-04-2012, 18:01

    Go, Go, go for it Rienke!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed bezig Rienke..
    Als ik me al erger aan die mensen als ik aan het trainen ben met Djessy. hoe moet het dan wel niet voor jullie zijn..
    eerlijkgezegd wordt ij ook steeds ruwer tegen dit soort mensen.

    We hopen van harte dat de brief helpt, zonder scheven gezichten te creëren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Soms dan moet je weer even de punten op de welbekende I zetten inderdaad. En het is soms inderdaad te vermoeiend om het steeds weer opnieuw te moeten zeggen en uit te moeten leggen. Een brief werkt dan inderdaad net ff beter. Hoop dat iedereen weer gezellig met de handen van Zoogle af kan blijven in het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zo herkenbaar rienke
    pfff af en toe wordt je er erg moe van inderdaad
    dat je het soms maar toe gaat laten
    wat dus eigenlijk gewoon weer niet goed is
    vind het wel een hele goeie brief hopelijk helpt het

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helemaal gelijk! Lijkt soms wel of (hulp)honden algemeen bezit zijn waar iedereen mee mag doen wat ze willen....
    Hopleijk helpt deze brief om het geaai e.d. weer te laten stoppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier ook al 4 jaar dat probleem, blijft komen. Laatst vroeg iemand of hij bijt, ja heb ik gezegd, hij bijt graag mensen en ben doorgereden was het helemaal zat

    Arendje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, het blijft een groot probleem, dat aaien, aanstaren en toespreken Gelukkig heb ik het grote voordeel dat mijn honden over het algemeen niet zo gecharmeerd zijn van andere mensen en dus zelf al enigszins uit de buurt blijven...Yunah had dit sterk maar ook bij Mhina zie ik het heel duidelijk. Je hebt een duidelijke en nette brief geschreven, hopelijk helpt dat de mensen er weer even aan te herinneren hoe het ook alweer moet! Succes,

    Sas en Mhina.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je op onze blog reageert. Altijd leuk om te lezen, altijd leuk om feedback te krijgen.